Postautor: TomaszWiadrowski » 03 maja 2011 12:27
Banita:
1. Auto za 30 tys. mogloby zostac zakwestionowane (troche za drogo), ale jakbys kupil ekologiczne (np. Toyota Prius) za 25 tys. (nowe), to byloby to dobre uzasadnienie dla tak wysokiego kosztu. W przeciwnym wypadku mozesz kupic nowe auto za 10 - 15 tys i nie powinno byc zadnych problemow z wyjasnieniami.
2. Jezeli bedziesz miec dobre uzasadnienie dlaczego masz tak malo klientow - byc moze HMRC Ci odposci, a jesli nie, bedziesz sie musial tlumaczyc przed Trybunalem. Procedur i sadowych precedensow do ktorych mozna by sie odniesc jest bardzo duzo, wiec to bylaby zlozona sytuacja. Dopoki dasz rade udowodnic, ze dzialalnosc jest 'prawdziwa' i masz chec zarobienia pieniedzy, ale z roznych wzgledow poki co nie masz odpowiedniego obrotu, bedzie OK.
3. Pieniadze na samochod musialbys najpierw zarobic / odlozyc, ewentualnie wziac kredyt, ktory spacalbys z innego dochodu; wiec skoro te pieniadze juz zostaly opodatkowane to mozesz z nimi robic co chcesz, takze inwestowac w firme. Dopoki zysk nie przekroczy kosztow, nie zaplacisz podatku, ale pamietaj, ze najpierw musisz skas te pieniadze wziac, wiec nie sadze, ze kombinowanie specjalnie aby tylko nie miec dochodu jest takie oplacalne. Czym innym jest korzystanie z istniejacych przepisow i mozliwosci, by pomoc sobie 'na start' i do tego sie odnosilem. 4. Ze wzgledu miedzy innymi na powyzszy punkt, oraz poprzednie posty nie rozumiem porady 'ksiegowego', aby nie otwierac dzialalnosci, gdy sie jest zatrudnionym. Taka porada po prostu nie ma sensu.
5. Mozna kupic na firme samochod osobowy, z tym, ze rozliczenia zalezne sa od emisji CO2 przez taki samochod i ew. prywatnego uzytku:
- samochod wydzielajacy ponizej 110 gram CO2 na KM - 100% odliczenia w pierwszym roku
- miedzy 110 - 160 - 20% co rok od pozostalej sumy (pool)
- powyzej 160 - 10% co rok od pozostalej sumy
Gdy pozostala suma (pool) wynosic bedzie w danym roku mniej niz 1000, wtedy odliczamy pozostalosc jednorazowo.
Jezeli korzystamy z samochodu do celow prywatnych, to po powyzszych kalkulacjach od sumy odejmujemy private usage (procentowo), wyliczany na podstawie kilometraza. Podobnie z paliwem, jesli mamy private i business use.
VAT to oddzielna sprawa. Przepisy dotyczace VAT-u w Anglii zaleza glownie od tego czy korzystamy z samochodu do celow prywatnych. W przepisach dotyczacych VAT mamy wiele roznych zaleznosci (samochody uzywane, odsprzedaz, leasing, hire purchase), wiec nie bede sie o tym tutaj rozpisywal. W Anglii, w przeciwienstwie do Polski jezeli samochod jest do celow tylko biznesowych, to mozna odliczyc VAT. W Polsce musi to byc 'ciezarowka', stad te smieszne 'kratki' w samochodach. Zauwaz, ze takie wynalazki raczej po angielskich drogach nie jezdza, bo po prostu nie musza.