kiedys mialam "normalnego" nicka, ale administracja wolala zmienic na numery
jak na razie nie chcialo mi sie rejestrowac na nowo zeby to zmienic. wiec ciezko stwierdzic plec
- musisz sie zarejestrowac jako pracodawca - dostajesz PAYE reference i Accounts Office reference (to dwa rozne numery). linka do rejestracji podawalam wczesniej.
- dostajesz tez zolta ksiazeczke do wplacania skladek. normalnie placisz je co kwartal, albo uzywajac ksiazeczki albo przelewem z banku.
- jak kogos zatrudniasz to dodajesz go do payrollu: musisz miec jego P45 od poprzedniego pracodawcy, z tego odrywasz part 3, wypelniasz i wysylasz do odpowiedniego PAYE office (HMRC), adres zalezy od accounts office reference. jak nie ma P45 to musi wypelnic P46.
- dane z P45 wprowadzasz do programu jaki sobie wybrales do payrollu, wprowadzasz tez kwote zarobkow i czestowtliwosc wyplat (np co miesiac). program wylicza NI i tax (przewaga nad manualnym rozliczaniem)
- potem wplacasz skladki 4 razy w roku... (ale zatrudniony pracownik dostaje payslip co miesiac, tzn Ty produkujesz ten payslip, ktory wyszczegolnia miesieczne skladki, nie kwartalne)
jak kogos zatrudniasz to on nie bedzie self-employed, tylko employee wiec placi NI poprzez PAYE (class 1), wysokosc zalezy od zarobkow. jako pracodawca Ty tez placisz czesc jego NI.
i to chyba tyle... nie jest to bardzo skomplikowane